MARVIN GAYE CHETWYND
Marvin Gaye Chetwynd (f. 1973 i Storbritannia) arbeider med frodige kollektive performancer og filmer som forener kreativ nådeløshet og joie de vivre. I hennes feiring av populærkulturen adopterer hun elementer fra Michael Jacksons Thriller, kattebussen fra Hayao Miyazakis Min nabo Totoro og Geoffrey Chaucers Canterbury Tales.
Som en del av PRAXES’ utforsking av hennes kunstnerskap skal Chetwynd gradvis sette sammen et nytt verk for Bergen Assembly under tittelen Paddling Up Stream, og dette skal utvikles, rekonfigureres og presenteres i flere episoder i løpet av hele 2016. Chetwynd legger til grunn en koreografi som er påvirket av samfunnets økende besettelse av det unge og nye, improvisasjon, finansmagasiner og et pseudo-antropologisk syn på norske samfunnsnormer. Hun skal samle en broket gjeng med deltakere rundt et episenter av stilige erfarne personer, og vise et fremtidsscenario der eldres kunnskap er viktigst.
Parallelt med dette bestillingsverket blir det også utstillinger og andre arrangementer der Chetwynds langvarige interesse for sosiale strukturer, humor og performancetradisjoner skal utforskes, blant annet den stadig voksende Bat Opera-serien med over 300 malerier. Den ett år lange syklusen åpner med et av Chetwynds tidligste verk med publikumsdeltakelse: Iron Age Pasta Necklace Workshop, som første gang ble satt opp i 2004. På dette humoristiske formingsverkstedet inviteres publikum til å slå seg løs med pasta og limpistoler, og kunstnerens egen mor har en sentral rolle som “det altseende øye” som skal bedømme resultatene av innsatsen i ren X-faktor-stil.