MARVIN GAYE CHETWYND: JABBA, I’M BACK! COME BACK TOUR, BOOK NOW!

Marvin Gaye Chetwynd, An Evening with Jabba the Hutt, 2003. Documentation from The International 3, Manchester. Copyright the artist, courtesy Sadie Coles HQ, London.Marvin Gaye Chetwynd, An Evening with Jabba the Hutt, 2003. Documentation from The International 3, Manchester. Copyright the artist, courtesy Sadie Coles HQ, London.

MARVIN GAYE CHETWYND: JABBA, I’M BACK! COME BACK TOUR, BOOK NOW!

PERFORMANCE PÅ LANDMARK: lør 29.10.2016, 21.00
UTSTILLING I NO. 5: 28.10.–18.12.2016
ÅPNINGSTIDER: tir–søn 11.00–17.00, tors 11.00–19.00

Bergen Kunsthall
Rasmus Meyers allé 5
5015 Bergen

I denne performancen gjenopplives Jabba the Hutt, som er en gjenganger i Chetwynds tidlige performancer – blant annet i An Evening with Jabba the Hutt (2004) og Jabba the Hutt’s Reading Group (2008). Han gjør comeback som en sjarmerende levemann, presentert i en virvelvind av polske bryllupsleker, lettkledde kvinner, Stevie Wonder-hits, Wookie-julehilsener, akrobatikk og gratis piña colada.

Samtidig som Jabba the Hutt vender tilbake med implisitte spørsmål om nyoppføring, innsamling og kontinuerlig redigering av «historisk» performancemateriale, åpner den tilhørende utstillingen i NO. 5 i Bergen Kunsthall – et rom primært dedikert til undersøkelser av utstillingers historie. Denne utstillingen har fokus på Home Made Tasers, en performance som blant annet ble holdt ved New Museum i NYC (2012), Nottingham Contemporary i Storbritannia (2015) og New Walk Museum & Art Gallery i Leicester i Storbritannia (2015) – New Walk kjøpte inn verket til samlingen – og vi får se en serie med instruksjonsvideoer av Chetwynd, der hun forklarer for samlere og konservatorer hvordan verkene hennes skal konserveres, repareres og til og med hvordan performancene skal gjenoppføres. Disse videoene – som er mer enn bare trinnvise instruksjoner, men likevel ikke frittstående kunstverk – gir en sjelden innsikt i Chetwynds metodologi og materialforståelse, og fungerer som et argument for en ny forståelse av kunstnerisk autonomi i kollektiv performance. Utstillingen er åpen 28. oktober – 18. desember.

Denne performancen og utstillingen er del av PRAXES’ ett år lange undersøkelse av Marvin Gaye Chetwynds kunstnerskap. Under Bergen Assembly 2016 har de invitert publikum til å delta på en rekke performancer, og til å oppleve malerier, rekvisitter, inspirasjonskilder og en rekke andre ting som til sammen utgjør Chetwynds verk. Bergen Assembly presenterte i februar Chetwynds Iron Age Pasta Necklace Workshop (2004–), i april performancen The Elixia App (Episode One), og i september performancen The Cell Group (Episode Two) og utstillingen Cocaine and Caviar. I tillegg har utstillingen …Are U Bats? 1 med Chetwynds Bat Opera-malerier vokst seg stadig større helt siden februar, og den vises i foajéen i Bergen Rådhus frem til november.

.